Wortelkanaalbehandelingen

Alle tanden en kiezen zijn voorzien van een levende zenuw. Deze zenuw kan beschadigen door een lekkende vulling, tandbederf of wanneer de tand of kies een harde klap heeft gekregen. Zenuwpijn uit zich vaak in kiespijn. Op dat moment is de zenuw dusdanig ontstoken dat de pijn enkel verholpen kan worden met een wortelkanaalbehandeling. Tijdens deze behandeling wordt de zenuw uit de tand verwijderd en wordt de lege ruimte die ontstaat goed schoon gemaakt en opgevuld met een speciaal wortelkanaalcement. Op deze manier wordt de ontstekingshaard verwijderd en wordt voorkomen dat de ontsteking zich verder kan uitbreiden.

Hoe wordt een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd?
In dit filmpje is te zien hoe een wortelkanaalbehandeling in zijn werking gaat.

Doet de wortelkanaalbehandeling pijn?
Alvorens de behandeling zult u goed verdoofd worden om de behandeling zo prettig mogelijk te laten verlopen.

Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling?
Dit is sterk afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de behandeling. Tanden en kiezen verschillen van elkaar in het aantal zenuwkanalen maar ook in het beloop hiervan. De gemiddelde behandeltijd ligt tussen 30 minuten en 2,5 uur. Vaak wordt de behandeling opgedeeld in 2 zittingen. Tijdens de eerste zitting wordt de zenuw deels verwijderd zodat u van de zenuwpijn af bent, waarop een volgende zitting volgt waarin de zenuw volledig wordt verwijderd en de lege ruimte wordt opgevuld.

De tandarts zegt dat ik een wortelkanaalbehandeling nodig heb, maar ik heb nergens last van. Hoe kan dit?
Als de ontsteking van de zenuw vergevorderd is kan de zenuw in een tand afsterven. Hierdoor verdwijnt het gevoel en merkt u niet dat er iets aan de hand is. Echter kan de ontsteking zich dan wel hebben uitgebreid tot de wortelpunten van de tand of kies. Deze ontstekingshaard is dan enkel te verwijderen door middel van een wortelkanaalbehandeling.

Er zit een puistje gevuld met pus op mijn tandvlees, wat betekent dit?
Wanneer een wortelpunt ontstoken is zoekt de ontsteking de weg met de minste weerstand om het lichaam uit te treden, vaak is dit via het tandvlees. Het puistje verdwijnt nadat de ontsteking is opgeruimd middels een wortelkanaalbehandeling.

Ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad en ik heb nog steeds last. Wat kan ik doen?
Het is vrij normaal dat na een wortelkanaalbehandeling u nog napijn heeft. Hiervoor kunt u paracetamol nemen. Blijft de pijn na 72 uur nog steeds aanhouden dan adviseren wij om contact op te nemen met uw tandarts.

Na de wortelkanaalbehandeling is mij geadviseerd om een kroon op de tand/kies te zetten. Is dit wel nodig?
Een wortelkanaalbehandeling verzwakt de tand of kies enorm waardoor het breukrisico behoorlijk toeneemt. Zeker in het geval van een grote vulling is het niet onverstandig om de tand of kies goed in te pakken met een kroon.

Wat kost een wortelkanaalbehandeling?
De kosten hangen af van de moeilijkheidsgraad van de te behandelen tand of kies en het aantal zenuwkanalen. Voor een op maat gemaakte begroting kunt u uw tandarts raadplegen. Om te weten of u recht heeft op vergoeding kunt u contact opnemen met uw zorgverzekering.

Hieronder staan 2 voorbeelden van kosten die te verwachten zijn bij een wortelkanaalbehandeling bij een tand of kies met 1 kanaal en 3 kanalen.

*De kosten van de vulling of kroon die na de behandeling gemaakt moet worden zijn hierin niet opgenomen!

Wortelkanaalbehandeling, 1 kanaal*

Insluiten calcium hydroxideE19116,14 euro
Roterend instrumentariumE04145,18 euro
Totaal386,70 euro

vinger_rechts Mocht u specifieke vragen hebben dan kunt u altijd telefonisch contact met ons opnemen of het contactformulier invullen.

Privacyverklaring

De Utrechtse Tandartspraktijk B.V. verwerkt medische gegevens van patiënten. Vanwege de gevoeligheid van deze gegevens hebben wij privacy hoog in het vaandel staan. In ons privacyreglement kunt u lezen welke persoonsgegevens wij verwerken en waarvoor. Tevens staat in het privacyreglement opgenomen welke rechten u heeft als betrokkene. Mocht u vragen hebben of uw rechten willen uitoefenen dan kunt u contact opnemen met Anahita Soltanpour via het telefoonnummer 0307601152. Meer informatie